Viac ako štvrtina Slovákov využíva internet na nákupy. Aj tak stále zaostávame za európskym priemerom. On-line nákupy sú jednoduché a rýchle. Prečo teda nie je toto číslo väčšie? V čom je háčik?
Odpoveď nie je rozhodne ľahká. Jedným z hlavných faktorov, ktorý hrá v neprospech tejto formy nakupovania, je samotná podstata internetu - jeho anonymita. Mnoho zákazníkov radšej koná s predajcom "na živo"
a výrobok si preverí priamo v predajni. Aj tak sa nájdu odvážlivci, ktorí sa virtuálneho košíka neboja.
Žiadne obchodné centrum vám neponúkne tak široký sortiment. Na internete nájdete všetko, čo si budete priať. Jedným kliknutím si tak môžete zaobstarať hudbu, nábytok alebo oblečenie.
V poslednej dobe sa aj v našom regióne objavuje možnosť nákupu čerstvých potravín. Pre mnohých predstavuje táto forma nakupovania vítanú alternatívu k preplneným obchodom a neustálemu zhonu.
Navyše môžete využiť špecializované stránky, ktoré sa zaoberajú porovnávaním cien rôznych tovarov alebo služieb. Honba za čo možno najlepšou cenou tak síce môže stratiť nádych dobrodružstva, ale vy si vo výsledku môžete byť istí, že ste nakúpili naozaj výhodne.
Medzi známe porovnávacie stránky produktov a ich cien patrí napríklad www.heureka.sk. Na porovnanie cien posktovateľov služieb internetu môžete použiť portál porovnat.sk. Užívateľa sa v tomto zmysle snaží osloviť aj Google svojimi Google nákupmi.
Tak ako si v nákupných centrách musíte dávať pozor na vreckárov, tak isto musíte byť obozretní aj pri míňaní na internete. Podozrivo výhodné ponuky sú vždy pascou na nepozorných nakupujúcich.
Ak si poviete, že to predsa nemôže byť možné, tak to väčšinou naozaj možné nie je. Nikto vám nepredá najnovší smartfón za 40% jeho trhovej ceny. Ak takejto ponuke uveríte, tak vám pravdepodobne príde drahá tehla.
Pri platbe kartou ako prvé overte, či sa skutočne jedná o doménu (www.nieco.sk), kde ste vkladali produkt do košíka. Následne skontrolujte, či doména používa na bezpečnú šifrovanú komunikáciu protokol https.
Ak si zaobstaráte vec, ktorá presne nezodpovedá vašim požiadavkám je tu zákon 102 z 25. marca 2014, Občianskeho zákonníka, ktorý upravuje zmluvy uzatváranej "prostriedky komunikácie na diaľku", ako napr. telefón, internet a pod. V odseku 7 sa potom dočítate: Ak bola zmluva uzavretá pri použití prostriedkov komunikácie na diaľku, má spotrebiteľ právo od zmluvy odstúpiť bez uvedenia dôvodu a bez akejkoľvek sankcie do 14 dní od prevzatia plnenia.
To vám samozrejme nedáva právo si z internetových obchodov urobiť požičovňu nového tovaru, ale možnosť si tovar vyskúšať, a ak vám nebude vyhovovať, môžete ho vrátiť.
Ak by ste narazili na problém s obchodníkom z iného štátu EÚ, najlepšie bude, ak sa obrátite na Európske spotrebiteľské centrum, ktoré sa na takéto prípady špecializuje.
V jednom z ďalších článkov sa pozrieme na to, akými spôsobmi možno na internete nakupovať, ako je to s poštovným a aké možnosti platby obchodníci ponúkajú.
Ako sa vám článok páčil? LIKES 6218 DISLIKES 8147